“Hvis du har klaret dig godt, er det din pligt at sende elevatoren nedad igen.” Sådan udtrykker den Oscar-vindende skuespiller Kevin Spacey sit syn på det ansvar, der følger med succes. I de seneste to indlæg her på bloggen har topledere fra nogle af Danmarks største virksomheder sendt elevatoren ned og givet deres bedste råd videre til andre og kommende CEOs. Først var det tidl. CEO i Grundfos, Carsten Bjerg, og dernæst CEO i JYSK Nordic, Jan Bøgh. Nu er det headhunterens tur!
Da jeg både er ny partner hos Hansen Toft og debutant her på bloggen, må jeg hellere indlede med at præsentere mig selv. Mit navn er Steen Lund, og sammen med syv kolleger skal jeg bemande vores nyåbnede afdeling i Kolding. Men jeg er langt fra ny i branchen. Min omfattende direktørerfaring fra konsulentbranchen og fra andre dele af dansk erhvervsliv har gjort mig til specialist i Executive Search til bestyrelser, direktioner og ledere på tværs af brancher og landegrænser. Så uanset om du allerede er CEO, på vej til at blive det, eller foreløbig blot har ambitionerne, så kan du måske bruge mine råd og mine 20 års erfaring med Search & Selection på CXO-niveau til noget.
Mit første råd er, at du ikke må lade dig forblænde og fascinere af rollen som topleder, når du får muligheden første gang. Det er helt afgørende, at du både er og føler dig klar, menneskeligt såvel som professionelt. Du får kun én chance for at lykkes, og derfor skal du være så sikker, som du overhovedet kan være på, at du magter opgaven.
For det er ikke kun en stor opgave. Det er også langt henad vejen en opgave, du står alene med. Det er naturligvis et tæt samspil mellem bestyrelse og direktion, men der er en indbygget rollefordeling. Det er dig som CEO, der sammen med din ledergruppe lægger strategien og sætter retningen for virksomheden. Det er bestyrelsen, som godkender og følger op på den aftale, der indgås mellem direktion og bestyrelsen
Nu tænker du måske: “Det ved jeg da godt.” Men det nye i din rolle er, at hvor du hidtil har kunnet læne dig op af din CEO med de afgørende valg om eksempelvis den ene eller den anden retning for strategien, konsekvensen af en tilpasning osv., vil du i din nye rolle opleve, at alle vender blikket mod dig i sådanne situationer. I sidste ende er det din beslutning, og det kan være en markant udfordring. Det er også netop det, der er en af de spændende udfordringer ved rollen
Så der er koldt på toppen. Og ind imellem ensomt. Mange nye CEOs kommer fra en stilling som funktionsdirektør eller lignende, og det kan godt være, at det sidste trin op ad stigen er det korteste i organisationsdiagrammet. Med det er det længste i virkeligheden.
Mit andet råd er, at du skal gøre dig klart, at alles øjne er rettet mod dig fra dag 1 som ny topchef. Mange har forventninger til dig, og de kan vel at mærke være vidt forskellige. Selvfølgelig er det vigtigt, at du træder i karakter, med det er også vigtigt, at du ikke træder ved siden af.
Hvis du har muligheden, er det en god idé, at du som ny CEO bruger de første 100 dage på virkelig at lære virksomheden at kende i stedet for at lade dig overmande af trangen til at lave revolutioner og nye strategier med det samme. Nogle gange bliver en ny CEO dog sat i stolen for at skabe forandringer og gøre det hurtigt, og det kræver handling med det samme. Andre gange vil du opleve, at du har endnu bedre tid end de famøse 100 dage. Hvis det er tilfældet, så brug dem til at sørge for, at den retning, du sætter, og de ændringer, du eventuelt gennemfører i virksomheden, er så velovervejede som muligt.
Hvilket bringer mig til mit tredje råd: Vær kritisk! Gør dig klart, hvilken virksomhed, det er, du er på vej til at sætte dig i spidsen for. Ikke mindst hvilken aktuel situation virksomheden står i og dermed præmissen for den rolle, du påtager dig som CEO. Vær kritisk og afdæk præcis, hvad der forventes af dig og vurdér så en ekstra gang, om du er den rette for virksomheden – og om virksomheden og præmisserne for stillingen er de rette for dig. Hold dine kompetencer, din person, dine resultater og dine ambitioner op imod virksomhedens værdier og forventninger og dan dig et klart billede af, hvor godt de matcher.
Som jeg også skrev til at begynde med: Du får kun én chance for at bevise dit værd som topleder – i hvert fald, hvis du fejler. Derfor skal du kunne se, at netop du har mulighed for at skabe resultater i netop den virksomhed og stilling, du er på vej ind i. For om tre eller fem år, når du måske skal videre til dit næste topjob, skal du kunne dokumentere resultater, og at du har gjort en forskel. Derfor skal du selvfølgelig vurdere, så godt du kan, om du tror, det er muligt at skabe de resultater. Hvis du ikke tror på det, så tak hellere nej til stillingen end ødelæg din toplederkarriere med et forkert første skridt.
Det kan også være nyttigt for dig at vide lidt mere om, hvad vi som headhuntere ser på, når vi skal finde kandidater til en CEO-stilling. Vores Head of Research, Anne Mette Juul, har været inde på det i et af sine tidligere indlæg her på bloggen.
Jeg ser bl.a. på, om der er en parallelitet i dit CV i forhold til det, virksomheden og stillingen kræver. Du behøver ikke nødvendigvis at kende branchen, men virksomheden kan have et konkret behov. Det kan f.eks. være, at den nye CEO skal stå i spidsen for en turnaround og derfor skal have dokumenteret erfaring med forandringsledelse. Det kan også være internationalisering, akkvisition, eller andre konkrete udfordringer, og det er forudsætningen for den indledende snak, at dit CV matcher de udfordringer.
Videre i forløbet er det vigtigt at afdække, om dit værdisæt matcher virksomhedens – noget du også selv skal være meget opmærksom på. Man hører ofte om topchefer, der bliver ansat på formelle kvalifikationer, men afskediget på værdimæssige forskelle. Det skal både headhunteren og kandidaten gøre alt for at undgå.
Du skal huske, at du som kandidat både er køber og sælger. Afsøg nøje, hvad virksomheden – herunder ikke mindst bestyrelsen – er på jagt efter og har behov for, og hvilket værdisæt der hersker i virksomheden.
Som headhuntere ser vi jævnligt, at den ansættende part ikke har gjort sig 100 pct. klart, hvad det egentlig er, de søger i en ny CEO. Det er selvfølgelig vores opgave at hjælpe virksomheden med at skærpe bevidstheden og kravene, men det er også dit ansvar som kandidat at afdække det, så du er sikker på, at du vælger rigtigt i forhold til dine kompetencer, erfaringer og ambitioner.
Det er afgørende, at du kan dokumentere resultater fra dine tidligere stillinger. At du både kan vise, hvad du har opnået og forklare, hvordan du har gjort det. Selvrefleksion øger sandsynligheden for, at du kan gøre det igen, og det er i virkeligheden den erfaring, man køber hos en topleder.
Som nævnt, er dine resultater alfa og omega, når du er i spil til en toplederstilling. Men hvis ingen kender resultaterne, eller endnu værre ikke kender dig, så er alt andet jo ligegyldigt.
Derfor er det helt afgørende for overhovedet at komme i søgelyset og i betragtning, at du plejer dit netværk – også i tider, hvor du ikke tror, du skal skifte job. De fleste muligheder opstår uventet, men det er ikke ensbetydende med, at du ikke kan forberede dig på dem.
Du skal skabe og vedligeholde relationer, også når det går godt, for du ved aldrig, hvornår du får brug for dem. Det gælder også, hvis du f.eks. arbejder i udlandet i en årrække. Plej dit netværk herhjemme, selvom det kan være udfordrende på distancen. Ellers risikerer du at skulle starte stort set forfra, når du vender hjem igen.
Jeg håber, du føler dig en smule bedre rustet til ikke bare at gå efter en toplederstilling, men også at gå efter den rigtige. Jeg håber også, at du har en idé om, hvad du skal forberede dig på, inden du evt. får det endelige tilbud og skal takke ja eller nej til stillingen. Husk at et velovervejet nej, altid er bedre end et hovedkulds ja.
Og da det som nævnt er min debut her på bloggen, er jeg selvfølgelig ekstra nysgerrig efter at høre, om mine input giver mening for dig. Skriv en kommentar, også hvis du har yderligere betragtninger, som jeg og andre kan have noget ud af at læse.
Der er intet galt med ambitioner og karriereplaner. Men de har det med at...
”Jeg er overbevist om, at den perfekthedskultur, de unge er vokset op i, udgør...
CEO’ens rolle er under forandring. Det samme er bestyrelsens, og det stiller nye krav...