Headhuntere er de nærmest mytiske skikkelser, der har udset sig netop dig til det ledige topjob. Eller hvad? Ikke helt. For din stærke profil og meritter har måske nok gjort dig interessant på Google og LinkedIn, og måske funkler du i vores CV-database. Men hvordan sikrer du overhovedet, at vi ringer netop til dig? Hvad siger du, når vi ringer? Og hvad kan du bruge os til på den lange bane? Jeg har samlet 4 råd, der klæder dig på før, under og efter headhunterens opkald og fortæller lidt om, hvordan vi kan hjælpe hinanden. Den ene tjeneste er som regel den anden værd.
Headhuntere er ikke kun en stemme i den anden ende af røret. Vi er effektive samarbejdspartnere, der kan give din karriere et løft både på kort og lang sigt, hvis du også hjælper os. Du kan for eksempel både generere og kvalificere leads til vores forretning og dermed gøre os bedre.
Vi har med andre ord brug for hinanden, og det gælder også, selvom vi måske er nødt til at tilbyde det konkrete job til en anden kandidat. Hvis du betragter vores interesse i dig som indledning på et samarbejde, der kan vare i mange år, så er du allerede nået langt.
Sammenspillet og den indledende samtale er selvfølgelig afgørende for, om det netop er dig, vi og virksomheden i sidste ende satser på. Men det sætter også scenen for det fremtidige samarbejde, der gerne skal være mellem os som headhuntere og dig som kandidat. Det handler om at være forberedt og kende konditionerne og perspektiverne. Så her er 4 gode råd, der giver dig et forspring, allerede inden telefonen ringer.
Det er nyttigt at kende og forstå headhunterens virkelighed i en rekrutteringsproces. Vi er grundige folk, men vi er også tidsbevidste. Hvis du skal skille dig ud i mængden af kvalificerede kandidater, skal dine kernekompetencer være synlige og fremtrædende i både dit CV, på din LinkedIn-profil og andre steder, hvor dine meritter eventuelt fremgår.
Et flot og velkonstrueret CV og en professionel LinkedIn-profil gør det heller ikke alene. Du er nødt til også at sikre din synlighed og søgbarhed online. Skriv for eksempel blogindlæg på LinkedIn om emner i din faglige niche. På den måde fremhæver du den røde tråd i din faglighed og karriere, og det gør dig synlig på vores radar. Det skubber dig frem på Google, og det viser, at du gør dig personlige og nyskabende tanker om dit felt.
Det gør dig også synlig i de netværk – formelle såvel som uformelle – som du er en del af både i den virtuelle og den virkelige verden. Når en headhunter laver sin research på dig, skal din profil, inklusiv din rolle og dine spidskompetencer, være tydelig.
Men vi headhuntere søger ikke kun online. Vi benytter os også af væres netværk, kilder og samarbejdspartnere i den virkelige verden, og det er ofte, når der er sammenfald mellem dine og vores netværk, at vi bliver opmærksomme på netop dig. Hvis du er synlig i dine egne netværk, er der med andre ord større sandsynlighed for, at dit navn og dine kompetencer dukker op i vores.
Det kan være en fordel at reflektere lidt over den virkelighed, vi headhuntere står i, inden opkaldet kommer. Vi er ikke sat i verden for at finde et job til dig. Vores primære opgave er at finde den helt rigtige kandidat til virksomheden. Ligesom alle andre er vi en del af en forretning, som lever af tilfredse kunder og nye opgaver. Sagt på en anden måde: Vi gambler ikke med de kandidater, vi sender videre til samtale hos virksomheden. Headhuntere har et image, der skal plejes, og sender vi en fejlcastet kandidat, så runger det hult af dårlig dømmekraft.
Men hvem er vi egentlig? Headhunter er ikke en uddannelse. Vi har alle haft et andet job før, og det behøver ikke være i din branche. Aspirerer du til stillingen som CTO, så skal du ikke forvente vidtrækkende svar om helt konkrete arbejdsopgaver. Vi rekrutterer også til andre stillinger. Vi er så at sige generalister i en verden af specialister.
Det er altid rart at være eftertragtet. Når vi kontakter dig i forbindelse med en konkret stilling, er det fordi, vi har set, hvordan din karriere har udviklet sig gennem årene, og hvilke resultater du har leveret. Vores opringning er kort sagt en bekræftelse af din indsats, og det er smigrende. Men det er ikke ensbetydende med, at du skal knalde hælene sammen og kaste dig hovedkulds ind i samtalen. Måske kan du ikke tale frit, når telefonen ringer, og så er det helt okay at ringe tilbage. Det er bedre at tage samtalen i ro og mag, end med øjne og ører i nakken. Men sørg for at ringe tilbage. Helst samme dag eller dagen efter.
Når du er klar, spørger vi typisk til din nuværende jobsituation. Her kan du svare, at du ikke leder, leder passivt eller er aktivt søgende. Så er præmissen stadfæstet. Samtidig er det vigtigt, at du har en skarp, klar tale for din karrierehistorie, så vi hurtigt kan få en fornemmelse af, hvem du er, og hvad du står for. Og sidst, men ikke mindst: Hav svar på rede hånd omkring din personlige motivation for markante jobskifte i løbet af din karriere. På den måde demonstrerer du målrettethed, kontrol og refleksion.
Det første opkald har i virkeligheden mere karakter af sparring. Vi vil gerne lære dig at kende. Og igen: Det er også et vigtigt udgangspunkt for et videre – og forhåbentlig – langvarigt samarbejde.
Du ved aldrig, hvornår du får brug for en headhunter. Hvis du har en god relation til headhunteren, så hold kontakten – også selvom du ikke ender med jobbet. En dygtig headhunter i dit netværk kan være værdifuld på lang sigt. Tag kontakt til din headhunter, hvis du har en kandidat i tankerne, som kunne være interessant for hende eller ham at kende. Vi oplever også nedgangstider, hvor kandidaterne ikke hænger på træerne. Hvis du er behjælpelig her, husker vi dig. På den måde kan vi fremme hinandens karrierer.
Derfor er det vigtigt, at du bryder dig om og stoler på din headhunter. Ring og tag en jovial og uforpligtende snak om, hvad der rører sig i vores respektive brancher. Det er sådan, ligestillede samarbejdspartnere gør. Du ved aldrig, hvilke muligheder, der venter dig lige om hjørnet. Men måske gør vi.
Der er intet galt med ambitioner og karriereplaner. Men de har det med at...
”Jeg er overbevist om, at den perfekthedskultur, de unge er vokset op i, udgør...
CEO’ens rolle er under forandring. Det samme er bestyrelsens, og det stiller nye krav...