Fra os til dig: 6 bøger, der giver stof til eftertanke

8. december 2015
//

Er du træt af de sædvanlige 3 s’er under juletræet: Skjorter, slips og sokker? Så er det heldigt, at vi ikke nøjes med at bruge bloggen her til at inspirere dig med nye vinkler på ledelse. Vi bringer også lidt ny inspiration til ønskesedlen.

Nu går der snart gran, glögg og gaver i den. Julen står for døren, og det er tid til at være sammen med familie og venner og – forhåbentlig – slippe arbejdet for en stund. Og dog.

For jul og nytår er også tid til eftertanke – og til at tænke nye tanker. Derfor er det en god idé også at bruge julen til at fordybe sig i lidt inspiration, så det netop bliver et nyt år og ikke bare business as usual. Det er præcis, hvad vi forsøger at gøre her på bloggen, og i anledning af julen har vi været en tur på boghylden og fundet seks titler, du kan copy-paste direkte ind på din ønskeseddel.

Ønske nr. 1: Et glimt af klarhed

Velkommen til en verden, hvor indsigt i mennesker skaber hårde resultater. Sådan lyder den korte introduktion til Christian Madsbjerg og Mikkel B. Rasmussens bog om, hvorfor virksomheder bør fokusere mindst lige så meget på menneskelig adfærd som på økonomiske nøgletal, hvis de vil flytte og forbedre deres forretning. De to grundlæggere af Red Associates har i årevis hjulpet virksomheder som Coloplast, Intel og Adidas. I bogen beskriver de eksempelvis, hvordan antropologer også har rådgivet Lego ud fra studier af børns leg og interviews med forældre og bedsteforældre. Resultatet blev en forretningsstrategi, der har hjulpet den store legetøjsvirksomhed ud af en identitetskrise.

“Analysen gjorde det muligt for os at beslutte, hvem vi ønskede at nå ud til. Den beslutning blev til mantraet: Vi skal til at lave Lego til dem, der holder af Lego, fordi det er Lego,” fortæller Paal Smith-Meyer, der er leder af Legos forretningsgruppe, i bogen.
Et glimt af klarhed er udkommet på både dansk og engelsk (The Moment of Clarity) i 2014 og fås også som e-bog.

Ønske nr. 2: Contagious, Why Things Catch on

Hvad gør noget populært? Hvorfor taler folk om nogle produkter og idéer frem for andre? Hvorfor er nogle historier og rygter mere smittende end andre? Og hvad får online content til at gå viralt? De spørgsmål har Jonah Berger, professor i marketing ved Wharton School of the University of Pennsylvania brugt ti år på. Svarene giver han i bogen Contagious, der hurtigt er blevet en New York Times- og Wall Street Journal-bestseller. Og svaret er ikke, som man måske skulle tro med forfatterens baggrund, marketing.

For folk lytter ikke til marketing, de lytter til hinanden, hævder Jonah Berger og afslører seks grundlæggende principper, der gør alting smittende. Fra produkter over idéer til YouTube-videoer. I Contagious kombinerer han banebrydende research med stærke historier, der giver inspiration til ledere på alle niveauer og i alle brancher.
Contagious er udkommet på engelsk i 2015 og fås også som både e-bog og lydbog.

Ønske nr. 3: Lær! – Effektiv talentudvikling og innovation

Virksomheder har alt for stort fokus på potentialer og for lidt på håndværk. På hele tiden at få nye idéer frem for at dyrke og virkeliggøre de idéer, de allerede har. Det er én af påstandene i bogen Lær!, der er skrevet af professor i pædagogisk psykologi, Lene Tanggaard i samarbejde med ledelses- og innovationskonsulent Tue Juelsbo. De argumenterer for, at kreativitet er noget, vi lærer, og at håndværk er en forudsætning for innovation. Lene Tanggaard forsker i kreativitet og læring ved Aalborg Universitet og har blandt andet også udgivet bogen I bad med Picasso sammen med Hummel-ejer Christian Stadil. De to argumenterer også for, at kreativitet handler om at tænke på kanten af boksen og ikke, som de fleste ynder at sige ud af boksen.

Lær! giver inspiration til arbejdet med talentudvikling, med specialisternes viden, med oplæring og videreuddannelse, med udviklingen af en læringskultur og med innovation.
Lær! er udkommet på dansk i 2015 og fås også som e-bog.

Ønske nr. 4: OW Bunker – Insidernes fortælling om det dramatiske kollaps

Sammenbruddet i oliehandelsselskabet OW Bunker er blevet kaldt Danmarks største erhvervsskandale. Med hvad skete der egentlig i dagene op til virksomhedens forlis? Forfatteren Jakob Skouboe er redaktør på FinansWatch og tidligere erhvervsjournalist på både Børsen, Berlingske og Politiken. Han har talt med en lang række af de tidligere ansatte i OW Bunker, og det er blevet til en insiderfortælling om flittighed og dygtighed såvel som dårlig ledelse og manglende gearing til en børsnotering – og ikke mindst om grådighed.

Bogen her er måske den mest kulørte på vores lille ønskeliste, men den giver ikke desto mindre et indblik i nogle af de mekanismer og den virksomhedskultur, der fik OW Bunker til at gå ned med mand, mus og 600 ansatte. Derfor er bogen måske ikke så meget ment som inspiration, men mere til skræk og advarsel, og den kan med sikkerhed mane til eftertanke.
OW Bunker – Insidernes fortælling om det dramatiske kollaps er udkommet på dansk i 2015 og fås også som e-bog og lydbog.

Ønske nr. 5: Why Should Anyone Work Here? What It Takes to Create an Authentic Organization

Hvordan skaber du som leder en virksomhed og en kultur, der tiltrækker, fastholder og udvikler de helt rigtige medarbejdere og får dem til at yde deres bedste? Bogen her handler netop om, hvad der gør virksomheder tiltrækkende, og det er afgørende i fremtiden, mener forfatterne Rob Goffee og Gareth Jones, der er hhv. professor i organisationsadfærd ved London Business School og professor på ledelsesfakultetet ved Texas A & M University.

I bogen gør de op med det gamle paradigme om, at mennesker skal tilpasse sig virksomhedens behov. I dag er det nærmest omvendt. Forfatterne opstiller og uddyber med historier og eksempler fra globale virksomheder seks centrale organisatoriske egenskaber.
Why Should Anyone Work Here er udkommet på engelsk i 2015 og fås også som e-bog.

Ønske nr. 6: TouchPoints – Tænk ledelse i selv det mindste øjeblik

Vi runder ønskelisten af med en bog, som vi tidligere har omtalt her på bloggen, og den er da heller ikke så ny som de øvrige. Ikke desto mindre er den yderst relevant, og vi bruger den selv hos Hansen Toft. TouchPoints er en New York Times- og Wall Street Journal-bestseller. Den er skrevet af Mette Nørgaard, internationalt anerkendt ekspert i strategisk ledelse og læring og bosat i New York i samarbejde med den tidligere CEO for Campbell Soup Company, Douglas Conant, der i USA er kendt og anerkendt som en leader of leaders.

Bogens centrale budskab er, at du kan tænke ledelse ind i alle de små og store forstyrrelser, din hverdag er fuld af, og blive en bedre og en mere effektiv leder. Du kan læse vores tidligere indlæg om bogen og interview med Mette Nørgaard her.
TouchPoints er udkommet på både dansk og engelsk i 2011 og fås også som e-bog og lydbog.

Med en eller flere af disse bøger på ønskesedlen kan du godt begynde at glæde dig. Både til juleaften og til et godt nyt år. Sidder du og brænder inde med en bog, der i alarmerende grad mangler på listen? Så del endelig titlen i kommentarfeltet og vær med til at inspirere os og de andre læsere af bloggen.

Lignende blogindlæg